Translate

piątek, 9 grudnia 2016

Czy strony www które należy przewijać osłabiają uwagę osoby która je odwiedza?

W świecie web designu w kwestii zmuszania użytkownika przeglądarki internetowej do przewijania treści znajdujących się na stronie nadal można spotkać głosy zarówno na tak jak i na nie. Dlaczego tak się dzieje? Otóż część projektantów uważa, że tak jak nakazywały stare przyzwyczajenia i schematy osoby odwiedzające daną witrynę zapoznawały się jedynie z treściami jakie pojawiły się na tej części strony która ukazała im się na samym początku. W ich koncepcji osoby odwiedzające daną stronę po prostu nie przewijają jej niżej.


Co prawda ich racje poparte są naukowymi badaniami jednak pochodzą one z okresu gdy internet dopiero raczkował i użytkownicy nie byli przyzwyczajeni do tego że witryny internetowe można przewijać w dół.

Podejście użytkowników internetu do tej kwestii zmieniło się na przestrzeni ostatnich lat jednak założenia jakie postawiono przeszło dwie dekady temu pokutują aż do teraz? Co jest tego przyczyną?

Tak więc pomimo tego, że większa część internautów jest już zaprzyjaźniona z przewijaniem treści na stronach to należy przyjrzeć się uwadze jaka jest poświęcana przez użytkowników wyświetlanym poniżej treściom.


Jeżeli zatem jakieś istotne informacje umieścimy w miejscu do którego użytkownik musi sam dojść to musimy być wtedy pewni, że trafi on do tego miejsca. Według przeprowadzonych jakiś czas temu badań, treści jakie ukazują się zaraz po wyświetleniu strony przykuwają uwagę z 80% skutecznością, natomiast pozostałe informacje bez względu na ich objętość są przyswajane jedynie z 20% skutecznością.

W obecnych czasach bardzo często można spotkać się ze stronami z tak zwanym niekończącym się przewijaniem. Wyglądają one bardzo efektownie jednak przez to mają dużo słabszą konwersję treści.
Badania udowodniły, że na odległość około 2 tysięcy pikseli licząc od góry ekranu dociera zaledwie 5 procent osób które odwiedzają daną witrynę internetową. Wraz z kolejnymi ekranami przewijania spada koncentracja i użytkownik całkowicie pomija to co widzi na ekranie.


Projektując więc stronę należy sobie zadać bardzo ważne pytanie - czy zależy nam na tworzeniu treści które nie trafią tak naprawdę do nikogo? I wszystko zależy tutaj od tego dla jakich celów projektujemy daną stronę. Sprawy nie ułatwia również samo Google które promuje długie treści w wynikach wyszukiwania czyli de facto strony z dość długim przewijaniem.

Bez względu jednak na jaki rodzaj układu swojej strony się zdecydujecie musicie mieć zawsze na uwadze aby najistotniejsza wiadomości znajdowały się zawsze na samej górze waszej witryny.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz