Translate

Jak powinien wyglądać dobry raport z działań SEO?

Wielu klientów którzy decydują się na wykupienie oferty pozycjonowania strony internetowej nie zdaje sobie sprawy z tego jak powinny być informowane o działaniach podejmowanych przez agencje SEO. W związku z tym w poniższym artykule postaramy się wam przybliżyć co powinien zawierać dobrze przygotowany raport z działań pozycjonerskich.


Zacznijmy od tego, że działania z zakresu SEO najczęściej wymagają bardzo dużo czasu aby przynieść wymierne rezultaty. Pojawienie się pierwszych efektów po nawet pół roku w przypadku bardziej konkurencyjnych branży nie jest zatem niczym zaskakującym. Jednakowoż klient powinien cały czas mieć możliwość śledzenia prac jakie wykonywane są przez agencję SEO. Ten cel realizować mają właśnie raporty z działań pozycjonerskich. To umowa zawarta pomiędzy klientem a agencją powinna dokładnie precyzować częstotliwość takowych raportów. Najczęściej spotykany jest model raportowania co miesięcznego lub też kwartalnego.

Skoro wiemy już jak często dostarczany powinien być raport SEO to zastanówmy się co powinno się w nim  znajdować. Z całą pewnością powinny zostać w nim uwzględnione wszystkie podstawowe dane analityczne w skład, których wejdzie opis podjętych działań oraz ich rezultaty. Za przykład może tutaj posłużyć ilość wygenerowanego na stronie ruchu, ilość unikalny sesji itd.

W raporcie znaleźć powinny się również wnioski z podjętych działań i strategia działania w następnych okresach. Zawarte powinny być tutaj informacje o osiągniętych celach i wszelkich zmianach - również tych negatywnych. Jeżeli chodzi natomiast o planowane działania to mówimy tutaj o nakreśleniu klientowi obranego kierunku i oczekiwanych ich rezultatów.

Raport powinien też bezwzględnie zawierać szczegółowe informacje na temat płatności, tak aby klient miał w pełni świadomość za co konkretnie płaci oraz ile. Dobrze aby były tutaj uwzględnione wszelkie zmiany jakie pod kątem SEO zostały wprowadzone na stronie, jakie działania marketingowe miały miejsce w danym okresie i jakie odnośniki do strony udało się pozyskać. Da to bowiem klientowi jasny i przejrzysty obraz sytuacji oraz tego co faktycznie dzieje się w zakresie pozycjonowania.

Aby jednak nie przytłoczyć klienta specjalistycznymi sformułowaniami czy też zawiłymi statystykami warto postawić na prostotę. Z tego też względu zaleca się aby raport z działań SEO był możliwie prosty, przejrzysty i w pełni czytelni. Przy podawaniu konkretnych metryk czy też danych warto zatem zawsze pokusić się o umieszczenie przystępnego dla klienta ich objaśnienia.

Nie można też przesadzać z obszernością raportu. Najlepiej aby mieścił się on na kilku stronach tak aby jego przyswojenie nie wymagało zbyt dużo czasu i było po prostu przyjemne dla odbiorcy.

Mamy nadzieje, że powyższe sugestie pozwolą wam lepiej zrozumieć czym powinien cechować się dobry raport z działań SEO dzięki czemu będziecie w stanie skuteczniej ocenić jak postępują prace pozycjonerskie na waszej witrynie.

1 komentarz:

  1. Coraz więcej firm decyduje się na kampanie seo w internecie. pozycjonowanie stron przedkłada się na ilość odwiedzin, dlatego nie powinno to nikogo dziwić.

    OdpowiedzUsuń