Translate

Jak Asystent Google w polskiej wersji wpłynie na pozycjonowanie stron?

Już od paru tygodni mieszkańcy naszego kraju mogą cieszyć się z polskiej wersji Asystenta Google. Narzędzie to stanowi przykład tego jak bardzo w ostatnich latach zmienia się branża IT oraz środowisko wyszukiwarek internetowych. Wszelkie dane statystyczne jasno pokazują, że korzystanie z wyszukiwarek głosowych to trend który zyskuje na coraz to większym znaczeniu zastępując powoli tradycyjne formy wyszukiwania. W związku z tym postaramy się zastanowić jak wprowadzenie polskiej wersji Asystenta Google przełoży się w najbliższych miesiącach na pozycjonowanie stron internetowych.


Aby móc odpowiedzieć na to pytanie zacznijmy od tego czym tak dokładnie jest Voice Search. Otóż to nic innego jak forma interakcji z wyszukiwarką internetową za pośrednictwem komend głosowych. Taka forma zapytań to sposób na wygodniejsze i szybsze uzyskanie odpowiedzi na nurtujące nas kwestie.

Czym takie zapytania głosowe będą różnić się od tradycyjnego wyszukiwania? Otóż na pewno wyszukiwania głosowe są znacznie dłuższe. Wszelkiego rodzaju zapytania głosowe będą miały dużo bardziej naturalną formę i stanowić będą najczęściej pełne zdania. Stosowane są też dużo częściej do wyszukiwań lokalnych - kiedy potrzebujemy szybko uzyskać informację na temat rzeczy, które dzieją się blisko nas.

Z wyszukiwania głosowego korzystamy również najczęściej w zupełnie innych chwilach niż podczas tradycyjnego wyszukiwania. Dostępne dane pokazują, że z wyszukiwania głosowego korzystamy zazwyczaj wtedy gdy wpisywanie tekstu na ekranie komputera czy też smartfonu może być utrudnione. Korzystanie zatem z wyszukiwania głosowego odbywa się najczęściej podczas podróży samochodem, treningu na siłowni, oglądania telewizji czy też podczas przygotowania obiadu w kuchni.

Skoro wiemy już czym jest Voice Search oraz kiedy najczęściej się z niego zastanówmy się jak może on wpłynąć na techniki pozycjonowania stron. Nikogo chyba nie trzeba przekonywać, że język pisany znacząco różni się od języka mówionego. W konsekwencji wraz ze wzrostem popularności różnego rodzaju asystentów głosowych z Asystentem Google na czele zmieni się również sposób w jaki użytkownicy zaczną wyszukiwać interesujących ich treści. Zamiast zatem posłużyć się frazą ,,sprawdzony hydraulik Kraków" użytkownik najprawdopodobniej zapyta ,, gdzie znajdę dobrego hydraulika w Krakowie?". W końcu podczas wyszukiwania głosowego użytkownicy posługują się raczej pełnymi zdaniami, tak aby cała interakcja miała charakter naturalnej konwersacji. W związku z tym na znaczeniu zaczną zyskiwać wyszukiwania na frazy długiego ogona ( tak zwane long tail )

Najważniejszą zmianą jaka może nastąpić wydaje się ta związana z pojedynczym wynikiem wyszukiwania. W końcu asystenci głosowi prezentują zazwyczaj wyłącznie jedną odpowiedź na zadane pytanie. W związku z tym może już wkrótce okazać się, że najważniejsze będzie uzyskanie pierwszej pozycji na zadaną frazę. Reszta wyników nie jest bowiem prezentowana przez asystenta.

Na ten moment wpływ Asystenta Google nie jest jeszcze co prawda odczuwalny jeżeli chodzi o pozycjonowanie stron, gdyż przez dużą część użytkowników jest on uznawany jeszcze tylko za ciekawostkę. Może się to jednak w ciągu najbliższych lat zmienić - dobrze zatem już zawczasu się na to przygotować.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz