Niemal każdy przedsiębiorca zajmujący się handlem w internecie musi borykać się z problemem porzuconych przez klienta koszyków. Bardzo często zdarza się, że ponad połowa zakupów dodanych do sprzedażowego koszyka zostaje porzucona przez klienta. Taki stan rzeczy można jednak poprawić. W tym artykule podpowiemy wam zatem jak walczyć z problemem porzuconych koszyków w sklepie online.
Pierwszym krokiem do walki ze wspomnianym problemem jest identyfikacja jego przyczyny. Powodów dla których klienci rezygnują z finalizacji zakupu może być całkiem sporo. Do najczęściej pojawiających się trzeba z całą pewnością zaliczyć przymusowe tworzenie konta na etapie składania zamówienia, skomplikowane formularze rejestracyjne, brak informacji o kosztach wysyłki, długi termin dostawy towaru czy też zbyt mały wybór form płatności ( te problemy są bardzo powszechne, gdyż jako firma, dla której projektowanie stron www to codzienność nieraz spotykamy się z klientami, którzy nie są świadomi jak takie rozwiązania na stronie mogą negatywnie wpłynąć na sprzedaż ).
Aby zatem skutecznie walczyć z problemem musimy mieć pewność, że dobrze znamy jego przyczyny. Konieczne będzie zatem obserwowanie zachowań naszych klientów. Na całe szczęście istnieje obecnie duża grupa narzędzi, która umożliwia monitorowanie klientów.
Skupmy się jednak na tym w jaki sposób badać zachowanie klientów. Jednym z podstawowych sposobów jest tak zwane badanie scenariuszowe. Chodzi w niej o stworzenie specjalnych scenariuszy według których dany klient powinien działać w obrębie naszego sklepu. Następnie analizujemy drogę klienta i sprawdzamy na jakie problemy się natknął. Na podstawie tych danych wprowadzamy później stosowne poprawki.
Inną metodą na identyfikacje problemu są ankiety użytkowników. Ten sposób może w prosty sposób ułatwić nam znalezienie obszaru, który może mieć największy wpływ na porzucone koszyki. Trzeba mieć jednak na uwadze, że ankiety nie zawsze dają pełny obraz sytuacji. Trzeba zatem najczęściej uzupełnić ich wyniki innymi dostępnymi metodami badań.
Kolejnym sposobem na zdiagnozowanie problemu jest nagrywanie sesji użytkowników odwiedzających naszą stronę. Najczęściej użytkownicy nie są świadomi iż są nagrywani i w związku z tym mamy gwarancję iż będą zachowywać się w sposób naturalny. Niestety w tego przypadku badania bardzo trudno jest odgadnąć intencje użytkownika i co nim kierowało do danej reakcji. Nagrywanie sesji zatem stanowi uzupełnienie innych metod badania przyczyn porzuconych koszyków.
Jeżeli mamy już w głowie jakieś z góry założone hipotezy na temat przyczyny porzuconych koszyków to do ich weryfikacji możemy wykorzystać testy typu A/B. Aby były one jednak miarodajne trzeba pamiętać, że musi w nich wziąć udział odpowiednio duża grupa badanych.
Jeżeli znamy już przyczynę problemu to możemy rozpocząć jego eliminację. Warto też postarać się o przekonanie klientów, którzy już porzucili koszyk do powrotu na naszą stronę. Można tego dokonać poprzez kampanię mailingową zachęcająca do finalizacji zakupu. Oferując jednak takową możliwość musimy klientowi jasno przedstawić jakąś dodatkową korzyść, którą będzie mógł zyskać. Może to być na przykład darmowa dostawa lub też specjalny rabat.
Mamy nadzieję, że pomogliśmy wam tym artykułem lepiej zrozumieć problem porzuconych koszyków i teraz bez większych przeszkód będziecie w stanie poradzić sobie z nim w swoim sklepie www.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz