Sprzedaż za pośrednictwem własnego sklepu internetowego to jeden z najprostszych i najskuteczniejszych sposobów na rozkręcenie biznesu. Zamawiamy tylko projekt naszego sklepu online i uruchamiamy go na serwerze. Brzmi pięknie - prawda? Niestety musimy wcześniej podjąć jeszcze jedną ważną i bardzo kluczową decyzję. Z jakiego oprogramowania do obsługi sklepu skorzystamy. Od tej decyzji w dużej mierze zależy to jak będzie się prezentował rozwój sklepu w przyszłości. Z tego też względu przed podjęciem takowej decyzji powinniśmy się dobrze zastanowić.
Zastanówmy się zatem jakie oprogramowanie sklepu www wybrać. Obecnie do dyspozycji jest co najmniej kilka bardzo popularnych systemów z których możliwości będzie można skorzystać. Ogólnie wyróżnić można dwa modele dystrybucji tego rodzaju systemów.
Pierwszy dostępny jest na wolnej licencji i do niego zaliczyć trzeba takie systemy jak Prestashop, wooCommerce na WordPressie czy też Magento. Do wykorzystania tego typu oprogramowania będzie potrzebny oczywiście programista który pomoże w instalacji i konfiguracji. Drugi rodzaj to oprogramowanie dostępne w modelu SaaS czyli opierającym się na wykupieniu dostępu do danej usługi. Aby korzystać z tego rodzaju oprogramowania trzeba uiszczać roczną lub też miesięczną opłatę. Skorzystanie z tego rodzaju usługi sprawia, że niejako ominiemy problemy związane z wyborem i konfiguracją serwera. W naszym kraju jednym z najpopularniejszych systemów dla sklepów internetowych jest Shoper.
Skoro wiemy już jakie opcje mamy do wyboru to przeanalizujmy ich plusy oraz minusy. Zacznijmy od sklepów na wolnej licencji takich jak Prestashop i WooCommerce na WordPress. Po pierwsze są one w pełni darmowe. Cechuje je również możliwość łatwej rozbudowy i modyfikacji o kolejne moduły czy elementy. Na rynku obecnych jest wiele firm i programistów którzy zajmują się obsługą tego rodzaju systemów. Pozycjonowanie stron www opartych na tego rodzaju systemach jest znacznie łatwiejsze.
Teraz przejdźmy do wad tego rodzaju rozwiązania. Ich duża popularność przekłada się na częstsze próby ataków hakerskich. Sklepy tego rodzaju mają nieco mniej intuicyjną konfigurację. Ich dostosowanie do własnych potrzeb wiąże się niejednokrotnie z koniecznością zakupu płatnych wtyczek i modułów.
Przejdźmy teraz do sklepów opartych na modelu SaaS takich jak Shoper. Do ich zalet trzeba zaliczyć łatwość zarządzania. Niewielki koszt uruchomienia który może wynosić już kilkadziesiąt złotych miesięcznie. Dodatkowo można je łatwo zintegrować z platformami sprzedażowymi takimi jak Allegro. Do plusów zaliczyć też trzeba pełne wsparcie techniczne.
Nie ma jednak róży bez kolców i tego rodzaju sklepy mają swoje ograniczenia. Jest to zamknięte oprogramowanie więc mamy wyłącznie ograniczone możliwości modyfikacji. Jesteśmy też uzależnieni w pełni od zewnętrznego dostawcy oprogramowania. To on decyduje o funkcjonalności jaka zostanie wdrożona do sklepu. Minusem jest też fakt, że strony na tego rodzaju oprogramowaniu są dużo trudniejsze do pozycjonowania w wyszukiwarce Google.
Jak zatem widzicie oba model mają swoje wady jak i zalety. Przed założeniem własnego sklepu www trzeba zatem dobrze zastanowić się który rodzaj oprogramowania będzie lepiej dopasowany do waszych potrzeb.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz