Marketing szeptany to dość wrażliwy temat dla wielu sprzedających i można się spotkać ze skrajnymi opiniami na jego temat. Jedna strona postrzega go jako coś nie do końca uczciwego i mogącego wpłynąć na negatywne postrzeganie danego produktu. Inni zachwalają natomiast jego skuteczność i to jak jest w stanie podnieść sprzedaż. Zatem która ze stron ma więcej racji i czy marketing szeptany może się opłacać?
Zacznijmy zatem nasze rozważania od tego, że zasadniczo w naszej naturze zagnieżdżone jest ufanie innym osobom. Jeżeli ktoś poleca lub też odradza nam pewien zakup to jesteśmy przekonani, że robi to w dobrej wierze aby nam pomóc. Tego rodzaju twierdzenie pokrywa się z badaniami naukowymi, według których ponad 90% badanych stwierdziła, że ufa opiniom swoich znajomych a blisko 70% jest w stanie zaufać opiniom użytkowników internetu. Skąd może brać się taki wysoki poziom zaufania dla poleceń danego produktu przez inne osoby? Otóż wyrażane na forach czy też innych stronach opinie klientów wydają się konsumentom naturalne.
Widzimy zatem, że treści generowane przez użytkowników (ang. UGC) są dużo bardziej wiarygodne niż tradycyjna reklama medialna. Badania statystyczne z ostatnich lat pokazują, że coraz większa liczba młodych osób wykorzystuje internet i znajdujące się w nim opinie do dokonywania świadomych decyzji na temat kupna danego produktu. Blisko połowa młodych osób które stoją przed zakupem samochodu czy też telefonu weźmie pod uwagę opinię innych użytkowników.
Znając powyższe informacje nie powinno wiec nikogo dziwić, że mądrze przeprowadzona kampania marketingu szeptanego jest w stanie przynieść wymierne korzyści. Istotne jest jednak rozsądne wybranie celu takiej kampanii. Może to być zwiększenie ruchu na sklepie internetowym lub też działania w zakresie SEO. Podstawą każdej kampanii marketingu szeptanego jest wiarygodność. Jeżeli dany użytkownik forum posiada ugruntowaną pozycję w danej społeczności i często udziela się to sporadyczne polecanie przez niego danego produktu w ramach marketingu szeptanego na pewno przyniesie pozytywny skutek.
Z drugiej strony marketing szeptany jest często określony jako działanie nieetyczne. Zdarzają się przecież przypadki, że na forach internetowych dany użytkownik tylko podszywa się pod zadowolonego konsumenta i wprowadza innych w błąd na temat jego jakości. Jest to objaw zbyt agresywnego i przesadzonego marketingu szeptanego, którego radzimy unikać.
Zatem podejmując decyzję o rozpoczęciu działań z zakresu marketingu szeptanego należy starać się szukać osób które w rozsądny i wyważony sposób będą kreować wizerunek danego produktu czy też usługi. Nie popadając w przesadne zachwalanie i umiejętnie umieszczając swoją opinię w wybranych miejscach w sieci.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz